Global Precipitation Measurement: Sledování srážek a předpovídání počasí

06.03.2014

Vesmírný meteorolog -<p>Sonda GPM výrazně přispěje k předpovídání extrémních událostí jako hurikány nebo sněhové bouře</p>
Vesmírný meteorolog -

Sonda Global Precipitation Measurement vznikla ve spojení americké agentury NASA a japonské JAXA za přispění dalších kosmických agentur pro pravidelné sledování (každé 2–3 hodiny) stavu srážek na naší planetě. Stane se členem řady dalších družic, které monitorují počasí. To je důležité pro předpovídání extrémních událostí, které poslední dobou stále častěji sužují obyvatelstvo nejrůznějších zemí, ať už jde o hurikány nebo sněhové bouře. Už v minulosti NASA a JAXA spolupracovala na misi TRRM (Tropical Rainfall Measuring Mission, 1997).

Na palubě sondy GPM se nachází dva hlavní přístroje. Dual-Frequency Precipitation Radar (DPR) je radar, který vytváří trojrozměrný obraz bouřkových struktur včetně intenzity srážek, ať už vodních nebo sněhových. Pracuje na dvou frekvencích, pásmo Ku-band pokrývá pruh o šířce 245 km, pásmo Ka-band pak vnitřní pruh o šíří 120 km.

Druhým přístrojem je Microwave Imager (GMI) je pasivní snímač energie mikrovlnných částic, které emituje Země a její atmosféra, na 13 různých frekvencích. Tato data umožňují vytvořit mapy srážek v pruhu širokém 885 km. Podobný přístroj se nacházel již na sondě TRRM, zde však byl významným způsobem vylepšen.