GPS satelity budou pátrat po temné hmotě

05.12.2014 - Martin Reichman

GPS satelity slouží pro navigaci, nyní ale tým vědců přišel s nápadem, jak je využít v pátrání po temné hmotě

Temná hmota je označení pro hypotetickou formu hmoty. Její existence by vysvětlovala nesrovnalosti mezi některými skutečně pozorovanými a vypočítanými hodnotami. O povaze temné hmoty existuje množství teorií, většina z nich se shoduje na faktu, že temnou hmotu lze ve vesmíru pozorovat jen díky jejímu gravitačnímu vlivu na okolní objekty tvořené běžnou „svítící“ hmotou.

Podle posledních odhadů je ve vesmíru temné hmoty kolem 23 %, zatímco nám známá baryonová hmota, z níž je složena většina objektů, které můžeme přímo či nepřímo pozorovat, tvoří jen 4 %. Zbytek vesmíru 73 %, tedy největší část, tvoří takzvaná temná energie. Přímé důkazy o existenci neviditelné temné hmoty ale stále chybějí.

Částice nebo prostorový defekt?

Většina fyziků se přiklání k myšlence, že je temná hmota tvořena neviditelnými částicemi, profesor Andrei Derevianko z nevadské Univerzity a Reno a Maxim Pospelov z Kolumbijské univerzity ale nyní přišli s teorií, že by temná hmota ve skutečnosti mohla být prostorový (topologický) defekt. Pokud by tomu tak bylo, mohlo by se k její detekci využít zpoždění GPS signálu v kombinaci s atomovými hodinami.

Obří GPS detektor

Profesoři odhadují, že by pro detekci stačilo zpoždění signálu v rozsahu 10-9 s (jedné miliardtiny sekundy). V kombinaci s atomovými hodinami by toto zpoždění mohlo stačit k detekci temné hmoty. Výhodou tohoto řešení je i fakt, že GPS satelity tvoří na oběžné dráze hustou síť a přestože ne všechny využívají atomovou synchronizaci, byla by tato síť více než dostatečná k přesnému měření. Vědci dokonce hovoří o síti satelitů jako o obřím GPS detektoru temné hmoty.