Gravitační čočka: Kupa galaxií Abell 383 zvětšila vzdálenou supernovu

06.05.2014 - Redakce

Díky efektu gravitační čočky můžeme pozorovat velmi vzdálené objekty, které by jinak ušly naší pozornosti. Jako třeba vzdálenou supernovu. Ta navíc dobře poslouží pro správnou kalibraci čočky

Gravitační čočka funguje podobně jako lupa - díky tomu, že velmi hmotné objekty ohýbají a zesilují světlo, je možné objekty vzdálené natolik, že bychom je běžnou pozorovací technikou neměli šanci vidět. V podstatě fungují jako vesmírné dalekohledy. V tomto případě je čočkou kupa galaxií Abell 383, hmotná společnost galaxií, horkého plynu a temné hmoty, která se nachází asi 2,5 miliardy světelných let daleko.

Tip: Dvojitý kvazar? Nikoliv, to jen galaxie ohýbají a deformují prostor

Abychom mohli gravitační čočku správně používat, je třeba ji zkalibrovat - stejně jako dalekohled nebo jako kytaru, kterou musíte naladit. Je třeba určit hmotnost kupy, zvláště množství a distribuci temné hmoty. Nedávno byla vyzkoušena nová kalibrační technika. Ta spočívá v čekání na supernovu specifického typu, která se objeví za kupou galaxií, a následně se zjišťuje, jak moc byla tato supernova zvětšena gravitační čočkou. Tato technika tak doplňuje další měření včetně počítání temné hmoty, která je potřeba pro vnitřní pohyb galaxií a pro udržení horkého plynu kupy.

Tip: El Gordo: Nejtěžší galaktická kupa váží jako tři biliardy Sluncí

Na snímku nahoře z Hubbleova vesmírného dalekohledu ukazuje kupa galaxií A383 schopnosti své gravitační čočky vpravo zborcenými obrazy galaxií v pozadí za středem kupy. Vlevo je vzdálená galaxie vidět jak před, vpravo pak po nedávno objevené supernově. Doposud byly objeveny supernovy typu Ia za dvěma dalšími kupami galaxií v rámci projektu CLASH (Cluster Lensing And Supernova survey with Hubble), což je Hubbleova přehlídka kup - čoček a supernov.

apod.nasa.gov, Astro.cz