Gravitační prak: Jak dokážou sondy letět až na hranici Sluneční soustavy?

20.03.2014 - Michal Švanda

Vypouštění sond na meziplanetární dráhy je obecně velmi náročné na palivo a plánovači těchto misí si mnohdy vypomáhají některými aspekty nebeské mechaniky. Často se využívá manévr tzv. gravitačního praku, který spočívá v těsném průletu sondy kolem planety, přičemž si s ní sonda vymění část pohybové energie. Přesněji řečeno, sonda získá pohybovou energii (rychlost) na úkor pohybové energie planety.

Rozdíly v hmotnostech sondy a planety jsou ale obrovské, takže zatímco na pohybu planety se tato výměna energie vůbec neprojeví, sonda může být urychlena na rychlosti, které jsou s využitím konvenčních motorů nedosažitelné. Gravitační manévry kolem planet představují standardní nástroj plánovačů meziplanetárních sond.

Nevýhodou je však delší doba letu k cíli. Například sonda Rosetta, která míří ke kometě 67P/Churyumov-Gerasimenko, celkem třikrát proletěla okolo Země, než nabrala konečný směr ke svému cíli. Start takových sond se pak plánuje roky dopředu.

Tajemství vesmíru 12/2012