Gyroskop z tykadel: Můra se špičkovým vybavením

09.05.2013 - redakce 100+1

Když můra přijde o svá tykadla, jednoduše spadne k zemi. Její tykadla totiž fungují jako gyroskop

Hmyzí tykadla pracují jako multifunkční přístroje, snímače pachu, teploty či vlhkosti. Američtí badatelé nyní prokázali, že hrají svou roli také při stabilizaci letu jednoho z nočních motýlů – Lišaje tabákového (Manduca sexta).

Tato můra využívá tykadla jako gyroskop citlivý na rotaci svého těla. Vědci z univerzity ve Washingtonu nejdříve sledovali lišaje velmi rychlou kamerou a při zpomalení zjistili, že tykadla motýla vibrují ve stejné frekvenci jako jeho křídla při letu nad umělou květinou. Ve chvíli, kdy se květina pohnula, lišaj pokračoval ve svém směru, ale jeho tykadla se vychýlila. Nesledovala přesně dráhu letu, ale ohnula se vlivem Coriolisovy síly. Stejně funguje gyroskop, který využívá momentu setrvačnosti rotujícího tělesa a v podstatě odporuje gravitaci (jako například dětská káča). Snaží se udržet v původním směru a velmi silně se brání podnětům, které by to měly změnit.

Důkaz, že lišajova tykadla pracují na stejném principu, je jednoduchý – pokud o ně přijde, zřítí se můra k zemi. Když mu je ale vědci přilepili vteřinovým lepidlem zpátky, dokázal nalézt svou rovnováhu.