Herschelova vesmírná observatoř: Větší dalekohled než Hubble

12.03.2014

Chlazena héliem -<p>Vesmírné teleskopy, které sledují objekty v infračerveném záření, je nutno chladit na teplotu blízkou absolutní nule. Objemem chladícího média je tak dána i jejich životnost</p>
Chlazena héliem -

Družice Herschel byla navedena na oběžnou dráhu kolem tzv. Lagrangeova libračního bodu L2 v roce 2009. Jejím hlavním cílem bylo pozorování velmi vzdálených hvězd a galaxií v raném vesmíru, studium podmínek jejich vzniku, interakce hvězd s okolním prostředím, určování chemického složení atmosfér a povrchů komet, planet a jejich měsíců apod.

Družice studovala vesmír v oboru dalekého infračerveného a submilimetrového záření. Kromě dalekohledu typu Ritchey-Chretien o průměru 3,5 m byly na její palubě další tři vědecké přístroje, chlazené na teplotu blízkou absolutní nule (−273 °C).

Zásoby chladicího média (2 300 l kapalného helia) však družice vyčerpala v dubnu 2013 a 29. dubna 2013 byl provoz stanice definitivně ukončen. Dne 17. června 2013 byla observatoř navedena na dráhu směrem ke Slunci.

Herschel Space Observatory