Heuréka: Bleskové nápady za slavnými vynálezy

05.06.2014 - Jan Miklín

Za většinou vynálezů a vědeckých poznání stojí stovky či tisíce hodin tvrdé práce v laboratoři i náročného studia. Někdy ale stačí vhodný moment, a dlouho hledané řešení se vyloupne jako nic

Einsteinova teorie relativity vysvětlující vztahy mezi prostorem, časem a hmotou nepatří ke zrovna jednoduše pochopitelným. Myšlenka o relativitě času napadla jejího tvůrce, když při jedné z cest autem domů z univerzity padl zrak slavného fyzika na bernskou věž s hodinami.

Když Thomas A. Edison představil využití stejnosměrného proudu, bylo Nikola Teslovi jasné, že musí existovat lepší řešení. To jej napadlo jednoho dne při procházce, a první schéma střídavého proudu nakreslil vycházkovou holí do písku cestu.

Vnuknutí ve snu

Jak spolu komunikují neurony? Původně vědci předpokládali, že to je pomocí elektrických signálů. Na počátku 20. století byla poprvé představena myšlenka, že přenos vzruchů může být postaven na chemické bázi. Trvalo ale dvacet let, než ji potvrdil experiment. Jak na něj napadlo pozdějšího nositele Nobelovy ceny Otto Lewiho ve snu. Podle legendy si návod napsal na papír, ale ráno jej nemohl přečíst. Stejný sen naštěstí došel znovu.

V posteli se urodila i další samozřejmě používaná věc – kartézské souřadnice. René Descartes byl od mala zvyklý ležet až do poledne, a jednoho dne mu při pozorování mouchy bzučící nad jeho hlavou došlo, že její polohu může jednoznačně definovat vzdáleností od stěn a stropu pokoje.

Tehdy 14letého Phila Farnswortha napadl princip fungování televize ve chvíli, kdy oral pole s bramborami. Idea rozkladu obrazu na řádky má prý původ v ježdění s traktorem sem a tam, řádek po řádku.

A na závěr mikrovlnná trouba: jako mnoho dalších dnes běžně používaných vynálezů má kořeny ve vojenském výzkumu. Inženýru Percy Spencerovi se během práce na radaru rozpustila tyčinka a nápad, jak ohřívat jídlo zcela novým způsobem, byl na světě.

sciencechannel.com