Hledání Philae pokračuje: Vědci patrně znají její přibližnou polohu

10.12.2014 - Martin Reichman

Ani měsíc po přistání na povrchu komety se stále neví, kde se vědecký modul Philae přesně nachází. Inženýři ESA ale mají nový plán

Zatímco mateřská sonda Rosetta pokračuje ve zkoumání komety, přesné místo kam nakonec dosedl modul Philae není ani po měsíci známé. Philae na povrch komety 67P dosedla 12. listopadu, bohužel se jí na jádru komety nepodařilo zachytit a po odrazu další dvě hodiny putovala prostorem. Poté ještě jednou poskočila, aby nakonec skončila na neznámém místě.

Jisté v tuto chvíli je, že Philae se nachází ve stínu a nemůže tak čerpat energii ze svých solárních panelů. Vizuální pátrání v členité oblasti, na které dopadá sluneční světlo jen pár minut denně, zatím nenese výsledky. Vědci se proto pokusí nalézt Philae analýzou dat, které před přechodem do hibernace odeslala.

Jedním z vědeckých přístrojů, které nese Philae je CONSERT (COmet Nucleus Sounding Experiment by Radio-wave Transmission). Toto zařízení bylo původně určeno k průzkumu jádra komety pomocí rádiových vln a v principu funguje podobně jako tomografie.

Jak se zkoumá jádro komety

CONSERT funguje v páru, jedna jeho část je umístěna na Rosettě a druhá na Philae. V době kdy se Rosetta nacházela na protilehlé straně komety, vyslala rádiový signál, který poté proniknul jádrem a Philae jej zaznamenala. Při průchodu tohoto signálu jádrem komety došlo ke změně jeho rychlosti i amplitudy. Zpětnou analýzou těchto změn vědci mohou určit některé důležité vlastnosti jádra komety 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Nyní se tato data pokouší analyzovat inženýři v řídícím centru ESOC a stanovit podle nich místo, kde se nachází Philae. První výpočty ukazují na dvě možné oblasti, kde by se měla Philae nacházet. Další pátrání po modulu bude mít na svých bedrech Rosetta, ta postupně upravuje svoji trajektorii a sestupuje níže ke kometárnímu jádru. V pohotovosti jsou především kamerové systémy OSIRIS a NAVCAM.

Ve hře je ale stále i varianta, že jakmile se kometa přiblíží více ke Slunci, mohou se světelné podmínky změnit a Philae bude moci čerpat energii ze svých solárních panelů.

esa.int