Hledání Země 2.0 brání limity současných teleskopů. Potřebujeme lepší!

30.07.2014 - Martin Reichman

Na důkaz o existenci života mimo naši Sluneční soustavu si bude muset lidstvo nejspíš počkat. Zatím nám k tomu chybí dostatečně výkonná zařízení

V otázce hledání mimozemského života jsou největší naděje vkládány do vesmírného dalekohledu Jamese Webba (JWST), jehož spuštění je naplánováno na rok 2018. Ten ale bude hledat známky života na relativně blízkých exoplanetách. K prohledávání ve skutečně vzdálených koutech vesmíru budeme potřebovat mnohem větší zařízení, než jaká máme nyní k dispozici.

V celé Mléčné dráze je okolo 100 miliard hvězd, z toho zhruba 10 až 20 procent se nachází v tzv. obytné zóně, tedy ve výhodné vzdálenosti od své mateřské hvězdy. Nedá se tedy říct, že bychom trpěli nedostatkem vhodných objektů ke zkoumání.

Technologický zázrak, který má své limity

Vesmírný dalekohled Jamese Webba, jehož výstavba stála 8,8 miliard dolarů, je doposud největším teleskopem, jaký lidstvo sestrojilo. Je složen z 18 šestihranných zrcadel s celkovým průměrem 6,5 m, což je skoro třikrát tolik, co současný Hubbleův dalekohled. Každé zrcadlo váží zhruba 20 kilogramů a na jeho výrobu bylo použito zlato a beryllium. JWST bude primárně zaznamenávat infračervené záření, zvládnout by toho ale měl mnohem více, včetně hledání kyslíku a dalších plynů v cizích atmosférách.

Většina hvězd, které by vědci rádi prozkoumali, se ale nachází příliš daleko. Z obrovského množství potenciálně obyvatelných planet může JWST prozkoumat jen malou část.

Chceme-li skutečně nalézt důkazy o existenci mimozemského života, musíme se soustředit na příští generaci vesmírných dalekohledů s vysoce pokročilými optickými systémy. K jejich obsluze ale budeme potřebovat i nový typ raket a možná i nový způsob cestování do vesmíru.

Ke zkoumání vzdálenějších objektů by bylo zapotřebí dalekohledu s průměrem alespoň 10 metrů, nejlépe však ještě většího. Přestože zatím neexistují konkrétní plány na výstavbu takto obrovského zařízení, základ položil již vývoj JWST.
Princip sestavování zrcadel z jednotlivých dílů, který byl při jeho vývoji použit, by totiž podle vědců umožnil vytvoření zrcadla o celkové rozloze Spojených států, to vše s ohromující přesností asi 3 palce (7,5 cm).

Šance na nalezení života existuje

Limity současných zařízení ovšem neznamenají, že by šance na nalezení mimozemského života byly nulové, život může existovat i mnohem blíže, než se nyní zdá. Velké naděje jsou vkládány například do pilotované mise k Marsu, plánované na rok 2021 a podobné naděje vědci vkládají do Jupiterova měsíce Europa. Nalezení Země 2.0 bude i tak nejspíše úkolem pro několik generací.

NASA, Space.com