Horká Venuše: Neprůhledná planeta plná obřích sopek

20.06.2014 - Michal Švanda

Přestože je Venuše naší Zemi svou velikostí velmi podobná, jde o naprosto nehostinnou planetu. Nejenže má hustou a horkou atmosféru, je také plná sopek

O vnitřní stavbě Venuše máme k dispozici jen velmi málo experimentálních hodnot, představy planetologů jsou tedy založeny především na její analogii se zemským tělesem. Očekává se, že v nitru Venuše bude částečně tekuté železné jádro o průměru kolem šesti tisíc kilometrů, obklopené roztaveným kamenným pláštěm.

Povrchové vrstvy jsou zřejmě tvořeny asi 35 km tlustou pevnou a jednolitou kůrou, složenou téměř z 90 % z nedávno ztuhlé čedičové lávy. Na rozdíl od Země nefunguje na Venuši desková tektonika, zřejmě kvůli nepřítomnosti povrchové vody. Těleso pravděpodobně stále obsahuje velké množství vnitřního tepla, jehož uvolňování nejspíš probíhá nárazově, náhlým nárůstem vulkanické činnosti, při níž se téměř celý povrch zalije čerstvou lávou. I proto jsou nejstarší morfologické útvary na povrchu Venuše staré pouze asi 800 milionů let.

Samé sopky a málo kráterů

Na povrchu nalezneme četné sopky, přičemž přes 150 z nich má průměr základny větší než 100 km. Na Zemi jsou srovnatelným útvarem pouze Havajské ostrovy. Nejde však o důkaz intenzivnější sopečné činnosti na Venuši, ale spíše o potvrzení absence deskové tektoniky; vytékající láva má tak dost času na vytvoření velmi vysokých sopečných kuželů.

Díky husté atmosféře, která intenzivně brzdí meteorická tělesa, nenajdeme na Venuši impaktní krátery menší než tři kilometry v průměru, přičemž těch větších je asi tisíc. Jsou mělké, což svědčí o silné větrné erozi. Jejich nízký počet pak naopak potvrzuje velmi rychlé přetváření celého povrchu lávovými výlevy.

Tajemství vesmíru 1/2013