Houby pěstované mravenci se mění stejně jako lidské plodiny

13.09.2015 - Stanislav Mihulka

Jak se zdá, zemědělství má podobný vliv na plodiny, ať už ho praktikují lidé anebo mravenci

Mravenci střihači (Atta) pěstují na nastříhaných listech houby už asi 50 milionů let. Vědci zjistili, že se dotyčné houby mění stejně jako plodiny, které si pro sebe pěstujeme my.

Když si lidé ochočili pšenici, banán nebo třeba tabák, tak se jim při tom znásobil genom. U hub je to stejné. Houby intenzivně pěstované mravenci mají několikanásobně větší genom než jim blízce příbuzné druhy.

Soužití s mravenci se přizpůsobují i geny pěstovaných hub. Vše nasvědčuje tomu, že si vyvinuli geny napomáhající trávení čerstvého materiálu a také geny, díky nimž jsou houby atraktivnější pro mravence střihače, kteří je o to raději pěstují.

Mravenci zároveň nemohou tvrdit, že by z pěstování hub nic neměli. Mraveniště mravenců střihačů jsou oproti primitivním pěstitelům hub asi tisíckrát početnější.

NewScientist, Journal of Evolutionary Biology