Hrdinové budoucnosti: NASA oznámila pětici kandidátů pro příští mise

07.10.2015 - Martin Reichman

Na úspěch sond Dawn, Messenger nebo Deep Impact se pokusí navázat pětice nových projektů, které vybrala NASA v rámci programu Discovery

Cílem vědeckého programu Discovery je podpora menších, nepilotovaných misí obvykle s nízkým rozpočtem. V minulosti v tomto programu uspěl například projekt sondy Dawn, která aktuálně krouží okolo planetky Ceres, sondy Messenger zkoumající Merkur nebo kometární sondy Deep Impact.

V novém výběru programu Discovery se objevuje pět projektů, z nichž NASA příští rok zvolí vítěze. Každý projekt nyní získá 3 miliony dolarů k rozpracování svého návrhu, vítězný návrh by měl být realizován v průběhu roku 2020.

DAVINCI – Hodinová návštěva Venuše

Úkolem sondy DAVINCI (Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble gases, Chemistry, and Imaging) má být průzkum chemického složení atmosféry Venuše během přibližně 63 minut dlouhého sestupu. Vědci si od mise slibují odpovědi na některé klíčové otázky – jsou na Venuši stále aktivní vulkány? Jak reaguje atmosféra s povrchem planety?

VERITAS – topografie Venuše

Také projekt VERITAS (The Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography, and Spectroscopy mission) cílí na Venuši. Projekt VERITAS by měl přinést globální mapy povrchu Venuše ve vysokém rozlišení. Počítá se i s mapováním deformací povrchu a měřením jeho chemického složení.

Psyche – železná planetka mezi Marsem a Jupiterem

Cílem zkoumání sondy Psyche by byla jedna z největších planetek, které obíhají mezi Marsem a Jupiterem. Psyche je zajímavá hned z několika důvodů, kromě své velikosti (její průměr je zhruba 200 kilometrů) jde také o její složení. Má se totiž za to, že Psyche v minulosti přežila velkou vesmírnou srážku, při které přišla o svůj kamenný obal.

Lucy – průzkum Jupiterových trojánů

Lucy je projekt SwRI (Southwest Research Institute), jednoho z nejstarších vědeckých ústavů ve Spojených státech. Cílem projektu má být studium trojánů, zvláštních asteroidů, které doprovází Jupiter při jeho oběhu kolem Slunce. Pokud projekt uspěje, mohla by Lucy vyrazit již v roce 2021 a ke svému cíli by dorazila v roce 2032.

NEOCam – 10× lepší WISE

Projekt NEOCam (Near Earth Object Camera) slibuje, že dokáže objevit desetkrát více blízkozemních objektů, než kolik jsme jich zatím dokázali najít. Jednalo by se o novou generaci infračerveného teleskopu podobného americké WISE. Projekt počítá i se zpracováním charakteristik objevených objektů.