Hubbleův teleskop zachytil vzácný jev, předpovězený Einsteinem

19.03.2015 - Martin Reichman

Čtyři oranžovožluté tečky (ve výřezu), nacházející se v blízkosti kupy galaxií, představují Refsdalovu supernovu, vzdálenou zhruba 9,3 miliardy světelných let od Země. Zároveň jde ale i o velmi vzácný jev, který předpověděl již Albert Einstein v rámci obecné teorie relativity.

Čtyřjedinná supernova

Přestože je supernova na snímku vyobrazena čtyřikrát, je obrazem výbuchu jediné hvězdy. Důvodem proč ji vidíme vícekrát, je efekt tzv. gravitační čočky, při němž je obraz objektu nacházejícího se za jiným hmotným objektem, rozštěpen jeho gravitací. Kromě toho je tento obraz také zesílen, podobně jako například v čočce dalekohledu. Princip gravitační čočky popsal již Albert Einstein a poprvé byl zaznamenaný v roce 1979.

Bez gravitační čočky bychom výbuch této supernovy patrně nikdy nespatřili, neboť se podle výpočtů nachází zhruba 9,3 miliard světelných let daleko. Její světlo by k nám za normálních okolností nejspíše vůbec nedoputovalo. Přes gravitační čočku (v tomto konkrétním případě dokonce dvojitou) je její světlo přibližně 20× silnější než ve skutečnosti.

spacetelescope.org