Hubbleův vesmírný dalekohled oslavil 23. narozeniny

25.04.2013 - František Martinek

Nezapomněli jste včera oslavit narozeniny Hubble Space Telescope? Na oběžnou dráhu odstartoval 24. dubna 1990 (na palubě raketoplánu Discovery) a o den později byl uveden do provozu

<p>Bakterii C. botulinum se podařilo poprvé rozpoznat v roce 1896 v infi kované domácí šunce.</p>

Hubbleův vesmírný dalekohled (HST) byl pojmenován po jednom z nejvýznamnějších astronomů Edwinu P. Hubbleovi (1889–1953). Observatoř se skládá nejen ze samotného dalekohledu, ale z celé řady dalších nezbytných systémů. Patří mezi ně například systém orientace a stabilizace, přístroje pro zobrazení a analýzu záření, řídicí systém, systém zálohování a předávání pozorovaných dat, telemetrický systém, energetický systém atd. Celková délka dalekohledu je 13,1 m a průměr činí 4,3 m.

„Hubble“ byl konstruován se záměrem, že jej občas na oběžné dráze kolem Země navštíví raketoplán s posádkou, která provede údržbu a případné opravy. Po jeho vypuštění však astronomy čekalo zklamání: dalekohled se nedal pořádně zaostřit. A tak se vlastně hned po startu začala připravovat první servisní mise, jež měla za úkol nasadit na dalekohled jakési „brýle“ – korektor – které by umožnily kvalitní pozorování. Při dalších servisních letech byla provedena údržba a výměna řady detektorů, takže v současné době je HST mnohem dokonalejší než krátce po vypuštění.