Hvězdný kolotoč v chilském ráji astronomů

29.08.2015 - Martin Reichman

Snímek, pořízený Alexandrem Santernem, zachycuje hvězdné kružnice okolo jižního nebeského pólu nad observatoří La Silla v Chile. Každá jednotlivá kruhová stopa zobrazuje jednu hvězdu, jejíž pohyb po obloze způsobený rotací Země byl zachycen díky dlouhé expoziční době.

Ráj astronomů

La Silla stojí na okraji chilské pouště Atacama v nadmořské výšce asi 2 400 metrů a nabízí vynikající pozorovací podmínky pro snímky s dlouhou expozicí, jako je právě tento. Mimochodem na La Sille bývá přes 300 jasných nocí za rok!

Na observatoři pracuje mnoho dalekohledů ESO a také národních přístrojů. Vlevo na nejvyšším vrcholku stojí dalekohled ESO, na kterém v současnosti pracuje přední světový hledač exoplanet: HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher). K dalším dalekohledům na La Sille, které jsou vidět na obrázku, patří NTT (New Technology Telescope), švýcarský dalekohled Leonharda Eulera, Schmidtův dalekohled ESO, dalekohled MPG/ESO se stříbrnou kopulí, dánský dalekohled a další dalekohled ESO. Se všemi těmito zařízeními je La Silla jednou z vědecky nejproduktivnějších pozemních observatoří na světě.

Flickr, ESO