Hvězdokupa Palomar 12: Na cestě vstříc Mléčné dráze

17.02.2015 - Martin Reichman

Palomar 12 je kulová hvězdokupa nacházející se na okraji Mléčné dráhy. Je ale jiná než většina ostatních hvězdokup. Astronomové zjistili, že Palomar 12 je asi o třetinu mladší, než okolní hvězdokupy v této oblasti. Věk hvězdokup zrozených ve stejné oblasti by přitom měl být přibližně stejný.

Následné pátrání odhalilo, že Palomar 12 je ve skutečnosti velkým cestovatelem. Před 1,7 miliardy let se tato hvězdokupa slapovou silou oddělila od svého původního domova – trpasličí eliptické galaxie Sagittarius. Tato 6,5 miliardy let stará trpasličí galaxie se nachází za hranicí Mléčné dráhy, přibližně 50 tisíc světelných let od jejího středu. Hvězdokupa Palomar 12 tedy musela urazit velkou vzdálenost. Velké štěstí ji ale na cestě vesmírem nepotkalo. Palomar 12 se postupně trhá a je spotřebovávána silou Mléčné dráhy.

spacetelescope.org