Hvězdokupa z okraje Mléčné dráhy vypráví příběh našeho světa

02.07.2015 - Martin Reichman

Jasnou hvězdokupu, známou jako NGC 2367, objevil 20. listopadu 1784 neúnavný pozorovatel Sir William Herschel z Anglie. Na obloze je k vidění v souhvězdí Velkého psa a nachází se asi 7 tisíc světelných let daleko. Hvězdokupa je velmi mladá, její stáří se pohybuje nejspíš kolem 5 milionů let. Hvězdy, které ji tvoří, jsou horké a září intenzivním modrým světlem. Jejich svit ostře kontrastuje s rudou září okolního vodíku.

Otevřené hvězdokupy, jako je NGC 2367, jsou často k vidění ve spirálních galaxiích, jako je třeba ta naše a vznikají především v jejich vnějších částech. Na své cestě kolem středu mateřské galaxie jsou ovlivňovány gravitací jiných hvězdokup a velkých oblaků plynu, kolem kterých prolétají. Jelikož otevřené hvězdokupy jsou již na počátku jen slabě vázány silami gravitace a navíc neustále ztrácejí hmotu tím, jak mladé horké hvězdy vytlačují tlakem záření ze svého okolí plyn, dochází k setkání s jinými objekty a postupnému rozpad celé hvězdokupy. Předpokládá se, že podobně přišlo na počátku své existence o své sourozence i naše Slunce. Vědci se domnívají, že průměrná otevřená hvězdokupa přežije v prostředí galaxie pouhých několik set milionů let, než se rozpadne.

• Zdroj fotografií: ESO, G. Beccari