Indická sonda MOM a americká MAVEN již jen necelých 100 dní od Marsu

25.06.2014 - Petr Broža

Na cestě k Marsu jsou nyní hned dvě družice. Historicky první indická, Mars Orbiter Mission, a americká MAVEN. Oběma zbývá již méně než 100 dní a 100 milion kilometrů k cíli

První indická sonda směřující k Rudé planetě, Mars Orbiter Mission neboli MOM, byla 16. června už jen 100 milionů kilometrů a současně 100 dní od příletu k Marsu. Na své historické rande by měla dorazit 24. září.

Současně s indickou družicí míří k Marsu také americká MAVEN, která oslavila 100 dní od Marsu jen o pár dní dříve, 13. června. K Marsu doletí MAVEN jen o 48 hodin dříve, a to 21. září.

Poté, co proletí 1 350 kg těžká sonda MOM vesmírem, zakotví na oběžné dráze Rudé planety, kde bude studovat především atmosféru a sledovat stopy metanu; ten by mohl být biologického původu, tedy pokud na Marsu někdy existoval život.

Společně MOM a MAVEN by měly výrazně zlepšit naše znalosti o atmosféře a připravit Rudou planetu pro případné osídlení.

Universe Today