Infografika: ESA a její vesmírná flotila družic

13.05.2013 - Petr Broža

Nejen americká NASA posílá do vesmíru svoje družice. Také evropská ESA se snaží a na různých místech Sluneční soustavy má své zástupce

Aktuální mise

SOHO – Solar and Heliospheric Observatory (sluneční a heliosférická observatoř) je kosmická sonda vypuštěná 2. prosince 1995 určená ke studiu Slunce, která začala svou činnost v květnu 1996. Původně plánovaná jako dvouletá mise, SOHO pracuje už více než 16 let a kromě vědeckého výzkumu je hlavním zdrojem dat o Slunci na předpověď vesmírného počasí

Venus Express – družice určená pro průzkum planety Venuše, především chemického složení a dynamiky její atmosféry. Na oběžné dráze je od roku 2006 a její mise již byla jednou prodloužena.

Cluster – celkem 4 sondy, které zkoumají zemskou magnetosféru a vliv, jaký na ni má sluneční vítr. Sondy jsou umístěny v rozích čtyřstěnu (tetrahedrální pozice). V podstatě jde o Cluster II, původní mise z roiku 1996 skončila havárií při startu.

Proba-2 – Jak už název napovídá, jedná se především o zkušební sondu, která na oběžné dráze (již více než tři roky) zkouší vědecké vybavení pro výzkum vesmíru.

Mars Express – planetární sonda určená ke studiu planety Mars z oběžné dráhy okolo ní. Po Mars Global Surveyor a Mars Odyssey se stala třetí orbitální sondou činnou u Marsu a první planetární sondou ESA vůbec. Na oběžné dráze je od roku 2003 a její původní mise již byla jednou prodloužena.

Cassini-Huygens – americká sonda Cassini, která od roku 2004 krouží okolo Saturnu, sebou nesla i přistávací pouzdro Huygens. To úspěšně přistálo na měsíci Titan počátkem roku 2005 a několik hodin vysílalo k Zemi naměřená data.

Rosetta – sonda určená primárně pro průzkum jádra komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Té dosáhne po desetileté misi v roce 2014, během které absolvuje několik průletů kolem Země, Marsu a planetek (2867) Šteins a (21) Lutetia. Po navedení na dráhu kolem komety vysadí na její povrch malé přistávací pouzdro Philae vybavené přístroji pro přímé zkoumání kometárního jádra.

Plánované mise

Solar Orbiter – plánované vypuštění v roce 2017. Sonda bude měřit a zkoumat vnitřní heliosféru a vlastnosti slunečního větru a také polární oblasti Slunce, které jsou ze Země hůře dostupné.

BepiColombo – společná mise ESA a Japonské vesmírné agentury (JAXA) k planetě Merkur. Mise je stále ve fázi plánování, kvůli nedostatku peněz byla zrušena sonda na povrch Merkuru. Plánovaný start 2015.

JUICE – pod zkratkou, která vznikla ze slov The JUpiter ICy Moon Explore, se skrývá sonda určená pro výzkum velkých měsíců Jupitera: Ganymed, Callisto a Europa. Mise je připravována na rok 2022.