Infografika: NASA se chystá na Mars. Základem je loď Orion

09.03.2014 - Petr Broža

V oblasti pilotovaných letů do vesmíru opouští NASA nízkou oběžnou dráhu a vydává se za hranici vlivu Země – k planetkám a Rudé planetě

Poté, co přestala provozovat finančně náročné, ale úžasné raketoplány, a dopravu lidí a nákladu na ISS přenechala Rusům a soukromým společnostem, soustředí se NASA na jiné cíle.

Jedním z nich jsou lety daleko za nízkou oběžnou dráhu Země – cílem je především Mars. NASA plánuje oživit dávnou slávu, kdy astronauti v lodích Apollo kroužili kolem našeho souputníka a otiskovali své stopy do měsíčního prachu. Tentokrát je ale cíl ambicióznější.

NASA postupně připravuje jednotlivé stavební kameny pro lety na Rudou planetu. Její astronauté se učí žít dlouhodobě ve vesmíru na Mezinárodní vesmírné stanici a stát se maximálně soběstačnými bez všudypřítomné matičky Země. V září tohoto roku pak bude otestován při ostrém letu loď Orion, a sice přistání z výšky téměř šest tisíc kilometrů.

První let s astronauty by se měl odehrát v roce 2021, a pokud vše bude v pořádku, pokusí se astronauté pomocí lodě Orion přesměrovat některou z planetek na orbitu Měsíce (2025) a odsud jej zkoumat (a případně z něj i něco vytěžit). A konečně nejpozději v roce 2030 poslat astronauty k Marsu. Jestli tam přistanou, nebo jej pouze obletí, zatím není jasné. Hlavní otázkou jsou totiž finance.