Infografika: Srovnejte planety se Sluncem. Jsou nicotné

03.05.2013 - Petr Broža

Průměr Slunce je více než 100× větší než průměr Země. Toto číslo ale neřekne tolik, jako vizuální srovnání. Podívejte se, jak velké jsou objekty Sluneční soustavy

<p>Dvouměsíční mládě tygra se žena pokusila propašovat v kufru s plyšáky. Po odhalení se vymlouvala, že zavazadlo není její a že neměla ponětí, co je uvnitř.</p>

Naše Slunce je celkem průměrná hvězda, jakých je ve vesmíru nespočet. Je celkem malá, například červený veleobr VY Canis Majoris by bez problému pohltil celou Slunenčí soustavu až po orbitu Neptunu. Oproti Zemi je ale Slunce obrovské - jeho průměr je více než 100× větší. Na podrobné grafice je toto srovnání velmi dobře patrné. Mimochodem, ten bobeček u Země, to je náš Měsíc. A ty malé tečky to jsou trpasličí planety jako Pluto nebo Eris.

Na obrázku jsou dobře patrny i vzdálenosti jednotlivých planet od Slunce. Země je oproti takovému Neptunu velmi blízko - ten obíhá až ve vzdálenosti 4,5 miliardy kilometrů, což je 30× dále než Země. A to ještě nic není. Nejbližší hvězda, Proxima Centauri, je vzdálena 4,24 světelných let, což je 43 × 1012 km. O ostatních vzdálenostech ve vesmíru ani nemluvě.