Inteligentní náplast, která světélkuje, když se do rány dostane infekce

29.10.2015 - Stanislav Mihulka

Náplast s inteligentním hydrogelem prozradí biofilm světélkováním za pár minut

Při poranění nejsou rány to jediné, co by nás mělo znepokojovat. V ráně může propuknout bakteriální infekce a to je pak teprve jízda. Mohou být ohroženy orgány, části těla a nezřídka i život zraněného. Každopádně se v takovém případě hraje o čas.

Proto vědci Univerzity v Bathu vyvinuli inteligentní náplast, která při rozvoji infekce v ráně začne jasně světélkovat. Obsahuje hydrogel, který dokáže detekovat bakteriální biofilm, rosolovitý povlak ze složitých cukrů, bílkovin a DNA. Bakterie, které se šíří v infikované ráně, mají sklony biofilmy vytvářet.

Badatelé své náplasti otestovali například na bakteriích, které běžně infikují poranění – escherichií E. coli a streptokoků S. aureus, a také na koloniích bakterií různého stáří a různého stupně rozvoje biofilmu. Všechno nasvědčuje tomu, že inteligentní náplast funguje skvěle a rychle. Plně rozvinutý bakteriální biofilm v ráně odhalí za pár minut.

IFL Science, ACS Applied Materials & Interfaces