ISS: Připojení ruského modulu Nauka se neustále zdržuje

12.02.2014 - Vít Straka

Už v roce 2006 se měl do vesmíru vydat modul Nauka k ruské části Mezinárodní kosmické stanice. Rusové ale start kvůli potížím neustále odkládají

Víceúčelový laboratorní modul Nauka by měl rozšířit Mezinárodní vesmírnou stanici o další prostor pro zásoby, záložní kontrolní systém i několik vědeckých přístrojů.

V březnu 2012 slibovalo vedení Ruské federální kosmické agentury start Nauky do konce roku 2013. Start lehce sklouznul do letošního dubna a s malým zpožděním byla Nauka vloni na podzim podrobena předstartovním testům. Zde se přišlo na nejednu závadu, hlavně na problémy s pohonným systémem (laboratoř má být raketou Proton vysazena na výchozí oběžné dráze a jako samostatná kosmická loď se poté dopracovat a připojit k ISS). Konstruktéři proto požádali o lhůtu na odstranění závad a výsledkem nyní je z vícero důvodů stanoven termín startu Nauky na „ne dříve než“ (velmi oblíbený výraz kosmonautiky) listopad 2015. Původním termínem startu byl přitom rok 2006.

Odklady startu nové laboratoře velmi vadí i zodpovědným činitelům sestavujícím několik let dopředu dlouhodobé posádky pro ISS a při příletu Nauky chtějí mít nahoře zkušené lidi.