Itokawa: Proč planetka s tvarem burského oříšku nemá žádné krátery?

10.02.2014 - Petr Broža

Záhadná planetka, kterou navštívila sonda Hayabusa a odebrala z ní vzorky, neudrží na svém povrchu krátery. Navíc mají její jednotlivé části odlišnou hustotu

Planetka (asteroid) Itokawa se stal cílem japonské sondy Hayabusa, která se k němu v roce 2005 přiblížila a ukázala nám zcela jinou planetku, než jakou bychom čekali. Nejsou na ní totiž žádné krátery, což je naprosto ojedinělé.

Jedna z hypotéz předpokládá, že planetka je jen hromadou suti, kusů kamení a ledu, které jen volně dohromady drží slabá gravitace. Kdyby tomu tak bylo, krátery nemohou vzniknout, protože se planetka vždy po průchodu/dopadu jiného tělesa sama „opraví“ a kráter se zaplní. Tomu by odpovídala i nízká hustota a také to, že jedna část vnitřku Itokawy má vyšší hustotu než zbytek.

Planetka byla objevena v roce 1998, obíhá na dráze s nejmenší vzáleností 142 mil. km (tedy velmi blízko Země) a největší pak 253 mil. km, a to jednou za 556 dnů. Připomíná burský oříšek, přičemž největší rozměr činí 540 m a průměrně měří 350 m. Její protáhlý tvar nasvědčuje tomu, že se jedná o dvojplanetku, kterou drží pohromadě slabá gravitace.

• Zdroj fotografií: ISAS, JAXA