Jádra galaxií: Supermasivní černé díry, co se schovávají „v mracích“

24.02.2014 - Redakce

V centrech galaxií se s vysokou pravděpodobností nacházejí supermasivní černé díry, jejichž hmotnost činí miliony hmotností Slunce. Pokud je tato černá díra aktivní, pohlcuje materiál ze svého okolí a vytváří kolem sebe akreční disk. Ten je neustále urychlován a materiál z něch může být vystřelován do okolí polárními výtrysky – a aktivní černá díra je tak díky tomu snadno pozorovatelná.

Nedávno nalezená mračna plynu a prachu, která obíhají kolem těchto černých děr, jsou tak hustá, že časti zakrývají i pronikavé rentgenové záření. Na této animaci vidíte podobný příklad – mračna zakrývají aktivní černou díru v jádru galaxie. Animace vychází z dat družice NASA RXTE (Rossi X-ray Timing Explorer).