Jak běžné jsou vícehvězdné systémy?

14.03.2015 - Michal Švanda

V případě sestavování pořadí hvězd podle konkrétní vlastnosti narážejí bohužel astronomové na observační nedostatečnost. Jinými slovy – statistika vždy zahrnuje neúplný vzorek. Ani zdaleka se ještě nepodařilo zmapovat opravdu všechny stálice v našem nejbližším okolí, natož hvězdy vzdálenější (i když nedávno vypuštěná družice Gaia by měla situaci změnit).

Astronomové se tak musejí vyrovnat s nejrůznějšími výběrovými efekty: například obří hvězdy lze pozorovat na větší vzdálenosti než trpasličí stálice, čímž naši statistiku zkreslují. Přesto zatím většina studií poukázala na skutečnost, že dvoj- a vícehvězdné systémy jsou v naší Galaxii běžné, mnohem běžnější než osamocené hvězdy jako Slunce. Podle některých odhadů se osm z deseti stálic nachází v dvojhvězdě či vícehvězdném systému.

Nepochybně to souvisí se vznikem hvězd gravitačním kolapsem z prachoplynného mračna. Stálice se tak rodí při hierarchickém kolapsu a z jednoho mračna jich mohou najednou vzejít stovky, či dokonce desetitisíce. V takto hustých soustavách (astronomové mluví o otevřených hvězdokupách) pak existuje spousta prostoru pro vznik těsných dvojhvězd i vícenásobných soustav.

Tajemství vesmíru 7-8/2014