Jak bojovat s vymřením? Pilouni vsadili na klonování

02.06.2015 - Redakce Žádná velká věda

Blízcí příbuzní rejnoků mohou k rozmnožení využít proces partenogeneze, nepohlavního rozmnožování

Svérázní příbuzní rejnoků pilouni mnohozubí kdysi běžně obývali teplé až horké pobřežní vody v tropech a subtropech Atlantiku. Pak se jejich populace zhroutily pod intenzivním lovem a dnes jich jako kriticky ohrožených zbývá velmi málo.

S pilouny to nevypadá moc dobře. Jejich populace by ale prý mohl zachránit přirozený sklon některých z nich ke klonování. Pilouni jsou totiž jako jedni z mála organismů schopní partenogeneze, nepohlavního rozmnožování, při němž vznikají nová embrya, aniž došlo k oplození pohlavních buněk. Je to vlastně takové klonování, k němuž přírodě dochází samovolně. Je samozřejmě otázkou, jestli to bude stačit.

Partenogenezi umějí mnohé rostliny, hlístice, početní hmyzové a také pár obratlovců, včetně nějakých ryb, obojživelníků, plazů a velmi vzácně ptáků. Badatelé analyzovali DNA pilounů a pídili se mikrosatelitech, které umožňují rozeznat příbuzenské svazky mezi pilouny. Ze 190 studovaných pilounů jich celkem 7 bylo úplně identických jejich matkám. Šlo o partenogenetické klony pilounů.

NewScientist, Current Biology