Jak často v naší Galaxii vybuchne supernova?

25.07.2020 - Michal Švanda

<p><strong>Krabí mlhovina</strong> je emisní mlhovina, která se nachází v souhvězdí Býka. Poprvé ji pozoroval <strong>John Bevis</strong> v roce 1731. Mlhovina je pozůstatkem supernovy <strong>SN 1054</strong>, kterou v roce 1054 pozorovali čínští a arabští astronomové. </p>

Krabí mlhovina je emisní mlhovina, která se nachází v souhvězdí Býka. Poprvé ji pozoroval John Bevis v roce 1731. Mlhovina je pozůstatkem supernovy SN 1054, kterou v roce 1054 pozorovali čínští a arabští astronomové.

Supernovy patří k nejspektakulárnějším jevům, jaké vesmír nabízí. Obrovská exploze, vedoucí často k naprosté destrukci hvězdy, dokáže krátkodobě přezářit i mnohé galaxie. Supernov ovšem existuje víc typů: počínaje výbuchem stálic v degenerovaném systému s přetokem hmoty přes srážku dvojice bílých trpaslíků v dvojitě degenerované dvojhvězdě až po gravitační kolaps velmi těžké osamocené hvězdy. K daným jevům však dochází relativně zřídka, v naší Galaxii v průměru jednou za sto let.

Poslední taková exploze se zřejmě zažehla mezi lety 1890 až 1908 (respektive v tomto období byla exploze pozorovatelná ze Země), unikla ale sledování. Stejně tak nebyla pozorována supernova v Kasiopeji, která musela vybuchnout kolem roku 1680. Mezi pozorované jevy tohoto typu však rozhodně patří Keplerova supernova z roku 1604, Tychonova supernova z roku 1572 nebo úkaz sledovaný v roce 1181 Číňany a Japonci

TIP: Vysokorychlostní supernova odhalila první momenty umírání hvězdy

Další podobnou explozi v naší Galaxii nelze předpovědět, nicméně o kandidáty není nouze. Půjde o Antares, Betelgeuze, ρ Cassiopeiae či snad η Carinae? Nebo o jinou hvězdu? Astronomové odpověď neznají, ani ji znát nemohou. Nezbývá než se nechat překvapit a doufat, že k výbuchu nedojde příliš blízko. Kdyby explodovala hvězda bližší než 2 kpc (kiloparseky), mohlo by to mít na Zemi a její biosféru zhoubný vliv.