Jak chutná 175 let staré pivo z potopené lodi? Jako spálená guma

06.03.2015 - Martin Reichman

Nad archivním pivem z potopené lodi by srdce gurmána rozhodně nezaplesalo. Jeho vůně připomínala směs zelí, spálené gumy a kozího sýra

Vědci se pustli do analýzy obsahu dvou lahví piva, nalezených v roce 2010 v potopeném vraku. Na palubě škuneru, který šel ke dnu v roce 1840, nedaleko Ålandských ostrovů v Baltském moři, bylo kromě jiného, nalezeno i 5 lahví piva (jedna z nich ale nepřežila transport na souš) a 150 lahví šampaňského.

Přestože mořská voda pronikla do uzavřených láhví, zachovalo si podle vědců pivo z obou lahví překvapivě povzbudivou barvu, pouze se slabým oparem. S vůní to bylo již výrazně horší. Rozbor popisuje vůni obou nápojů jako směs zelí, spálené gumy, přezrálého kozího sýru a síry. Vědci tuto „vůni“ připisují dlouhodobému působení bakterií.

Chemický rozbor také ukázal, že se s největší pravděpodobností jednalo o dva rozdílné druhy piv, jeden silnější, více chmelený a druhý slabší. Kvasnice použité při jejich výrobě přibližně odpovídaly těm, které se používají v dnešní době.

Výlov piva a šampaňského v Baltském moři