Jak daleko je nejbližší dosud známý solární systém? Kolik má planet a jaké jsou?

24.03.2014 - Micha Švanda

Nejbližší známý planetární systém se nachází „hned za humny“. Letos byl odborníky oznámen objev planety obíhající jednu z hvězd systému Alfa Centauri (známého též pod označením Toliman nebo Rigil Kent), pozorovatelnou z jižní oblohy a ležící ve vzdálenosti 4,37 světelných let.

Alfa Centauri není osamocená hvězda – ve skutečnosti jde o trojhvězdu. Samotné jádro systému tvoří dvojice Slunci podobných hvězd vzájemně se obíhajících s periodou necelých 80 dní, přičemž se jejich vzájemná vzdálenost mění od 11,2 do 35,6 astronomické jednotky (AU). Tuto dvojici pak obíhá nevýrazný červený trpaslík zvaný Proxima, nacházející se v současnosti 13 000 AU od Země, což z něj dělá nejbližší hvězdu ve vesmíru hned po Slunci.

U slabší složky dvojitého jádra tohoto systému byla objevena planeta s hmotností větší než 1,13 hmotnosti Země, která cirkuluje s oběžnou periodou 3,262 dne ve vzdálenosti pouhých 0,04 AU od hvězdy. Planeta je příliš blízko, aby se na ní mohl vyskytovat život pozemského typu – povrchová teplota se odhaduje na 1200 stupňů. Vědci však v tomto systému očekávají planet více, některé možná dokonce v obyvatelných zónách kolem obou komponent slunečního typu.

Tajemství vesmíru 12/2012