Jak to dělají? Medvědi si během zimního spánku pečlivě chrání kosti

09.07.2015 - Stanislav Mihulka

Nápadně zpomalují jejich přestavbu a vstřebávání

Když se člověk delší dobu nehýbe, tak se to hned projeví na jeho kostech. Astronauti, kteří se pohybují celé měsíce ve stavu beztíže, na tom jsou dost hrozně. Je to vážný problém a pokud v budoucnu chceme pobývat ve vesmíru dlouhodobě, budeme ho muset nějak řešit.

Zdá se, že medvědi baribalové vědí jak na to. Baribalové totiž spí zimním spánkem, neboli hibernují po dlouhých šest měsíců. Když se probouzejí, tak jim trvá pár týdnů, než jsou zase úplně ve formě, ale jejich kosti jsou podle všeho takřka netknuté. Jak to asi dělají?

Vědci Coloradské státní univerzity sledovali zimující baribaly a zjišťovali u nich hladiny vytipovaných hormonů a enzymů, které se podílejí na údržbě kostí. Ukázalo se, že se u baribalů nápadně zpomaluje přestavba kostí, která u lidí probíhá prakticky nepřetržitě. Proto kosti baribalů bez potíží přečkávají zimní spánek.

The Company of Biologicy, Journal of Experimental Biology