Jak dlouho cestuje foton z nitra Slunce na povrch?

21.05.2014 - Michal Švanda

Na tuto otázku nelze dát přesnou odpověď. V hustých vrstvách slunečního nitra se foton s velmi krátkou vlnovou délkou pohybuje jako opilec procházející nočním lesem: vždy letí přímo na velmi krátkou vzdálenost (zlomky milimetru) a srazí se s atomem sluneční látky, který jej rozptýlí do jiného směru. Pravděpodobnost rozptylu dopředu (ven ze Slunce) je jen nepatrně vyšší než pravděpodobnost rozptylu zpět (dovnitř hvězdy).

Přestože se tedy foton mezi srážkami pohybuje rychlostí světla (300 000 km/s), od centra Slunce se v průměru vzdaluje rychlostí jen necelý 1 cm/s. Tato rychlost se zvyšuje k vnějším (řidším) vrstvám sluneční obálky, kde činí volná vzdálenost fotonu mezi srážkami až 0,4 cm. Celkově tedy foton cestuje z nitra až k povrchu Slunce 10–170 tisíc let. Odtam pak volně uniká do kosmického prostoru a za necelých osm a půl minuty urazí vzdálenost k Zemi.

Tajemství vesmíru 5/2013