Jak dlouho se přátelíme se psy? Nejspíš přes 27 tisíc let

21.05.2015 - Stanislav Mihulka

Genom z kosti Tajmyrského vlka ze severní Sibiře prozrazuje, že se psi oddělili od vlků mnohem dříve, než jsme si mysleli

Dosavadní odhady založené na analýzách genomů říkaly, že se psi oddělili od vlků ne déle než před 16 tisíci lety. Podle těchto představ jsou psi našimi společníky od sklonku nejmladší doby ledové. Teď ale všechno změnil Vlk z Tajmyru.

Na sibiřském Tajmyru, což je nejsevernější poloostrov Asie, před časem našli kus kosti. Je to část spodní čelisti, jejíž stáří určili pomocí radiokarbonového datování na 35 tisíc let. Vědci z té kosti vytáhli DNA, přečetli ji a zjistili, že patří vlku, který velmi pravděpodobně tesně před dobou, kdy se od vlků oddělili nejstarší psi. Zároveň se ukazuje, že dnešní psi nevznikli z jedné, ale z celé řady populací dávných vlků.

Tajmyrský vlk už sice dávno zmizel v závějích minulosti, jeho geny ale žijí dál. Badatelé totiž také zjistili, že dnešní sibiřští husky a grónští psi mají ve svém genomu hodně velký počet genů Tajmyrského vlka.

Current Biology