Jak dlouho trvá Sluneční soustavě oběh kolem středu Galaxie?

10.08.2014 - František Martinek

Naši Galaxii tvoří asi dvě stě miliard hvězd, které obíhají kolem jejího středu. Jednou z těchto hvězd je i Slunce. Kolem Galaxie tak obíhá celá Sluneční soustava, podobně jako planety obíhají kolem Slunce. Protože jednotlivé hvězdy jsou od středu Galaxie různě vzdáleny, obíhají odlišnou rychlostí a jeden oběh jim trvá různou dobu. To má za následek například změnu tvaru známých souhvězdí za období několika stovek tisíc roků a také „výměnu“ hvězd v těsném sousedství Slunce.

Průměr naší Galaxie je přibližně 100 000 světelných let. Slunce se nachází na vnitřním okraji jednoho ze spirálních ramen Galaxie, ve vzdálenosti okolo 26 400 světelných roků od galaktického centra a asi 14 světelných roků nad rovinou galaktického disku. Aby Slunce dokončilo jeden oběh, potřebuje na to zhruba 220 milionů roků. Za předpokladu konstantní rychlosti 220 km/s absolvovalo Slunce během svého života teprve asi 20 oběhů kolem středu Galaxie.

Tajemství vesmíru 10/2013