Jak hledat život na Marsu? Pomocí podkaliberních střel

25.09.2014 - Martin Reichman

Podkaliberní střely, zapíchnuté až metr do povrchu Marsu, by mohly pátrat po známkách života na Marsu. Za 5 tisíc dolarů můžete být svědky ostrého testu

ExoLance je název připravované nízkonákladové mise, která by měla pátrat po známkách života pod povrchem Marsu. Mise počítá s využitím penetrátorů, tedy jakýchsi podkaliberních střel, které by měly proniknout minimálně metr pod povrch Marsu. V této hloubce by podle vědců mohl existovat život, nebo alespoň důkazy o jeho existenci v minulosti.

Život na Marsu

Vzhledem k tomu, že Mars nemá dostatečně silné magnetické pole, které by jej chránilo před vlivem smrtící kosmické radiace, snaží se vědci nalézt známky života pod jeho povrchem. Vědci současně předpokládají, že nepřítomnost magnetického pole umožnila slunečnímu větru odvát podstatnou část jeho atmosféry.

Indícií, že by na Marsu mohl existovat podpovrchový život je potvrzená přítomnost metanu v jeho atmosféře. Metan přitom v atmosféře nevydrží dlouho a logickým předpokladem tedy je, že musí být nějakým způsobem doplňován. Spekuluje se o dvou možných zdrojích, které jsou známé i z pozemských podmínek – vulkanickou aktivitu nebo biologickou produkci.

Jak se dostat Marsu pod kůži

Současné sondy umožňují odebírat vzorky pouze několik centimetrů pod povrchem, změnit by to ale měl autonomní rover připravovaný Evropskou kosmickou agenturou. Ten by rámci mise ExoMars 2018 měl nést vrták, který mu umožní odebírat vzorky až z dvoumetrové hloubky.

Ambiciózní projekt ExoLance tak možná vůbec nebude třeba a je také otázkou, zda se najdou prostředky k jeho financování. Nezisková společnost Explore Mars, která za ním stojí, nyní na internetu shání potřebné finance. Z 250 tisíc dolarů, které firma potřebuje k plánovanému testování v poušti Nového Mexika, se jí za tři měsíce podařilo vybrat jen necelou desetinu této částky. Firma přitom nabízí svým donátorům zajímavé benefity, za 5 tisíc dolarů například můžete být při testování penetrátorů a dostanete i koblihy a kávu.

exploremars.org