Srovnání: Jak je velká tříkilometrová kometa 67/Churyumov-Gerasimenko?

22.08.2014 - Martin Reichman

Lidská představivost je zrádná. Tříkilometrová kometa, kterou nyní zkoumá sonda Rosetta, vypadá vedle ostatních vesmírných objektů sice jako zrnko prachu, ve srovnání s pozemskými rozměry je to ale jiná káva.

Průměrná rychlost lidské chůze je 5 kilometrů za hodinu. Kometu 67P Churyumov-Gerasimenko bychom tedy přešli z jednoho konce na druhý zhruba za necelou hodinku. Pokud si ji ale představíme ve 3D, navíc v pozemském prostředí, vypadá najednou trochu jinak – větší.

Zatímco sonda Rosetta a její průzkumný modul Philae odvedou svou práci bezpochyby bez vážnějších škod na povrchu komety, nedá se se očekávat, že by totéž platilo pro „návštěvu“ komety  67P Churyumov-Gerasimenko na naší planetě. Podle teoretických výpočtů by vesmírný objekt o rozměrech komety Churyumov-Gerasimenko měl před vstupem do naší atmosféry energii 4,41× 104 megatun TNT a vytvořil by kráter téměř 12 kilometrů široký a přes 600 metrů hluboký. Další externality podobné vesmírné srážky si můžete sami vypočítat třeba zde

Kometa 67P Churyumov-Gerasimenko se k návštěvě Země naštěstí nechystá, alespoň v dohledné době ne, bohužel totéž nelze říct o jiných kometách a dalších objektech cestujících vesmírem. A mimochodem, některé z nich jsou i větší, než Churyumov-Gerasimenko.

purdue.edu