Jak na drastická krvácení? Životy by mohly zachraňovat injekce polymeru

12.03.2015 - Stanislav Mihulka

Důmyslný polymer PolySTAT po vpíchnutí do zraněného napodobuje činnost proteinů při srážení krve a vytváří tím trvanlivější krevní sraženiny

Nekontrolovatelné krvácení je velmi významnou příčinou úmrtí na bojištích, během katastrof nebo při vážných nehodách doprovázejících jinak všední život naší civilizace. Vědci Washingtonské univerzity proto vyvíjejí pohotový prostředek, který by v podobných případech poskytl okamžitou pomoc. Jde o polymer nazvaný PolySTAT, který intenzivně podporuje tvorbu krevních sraženin.

Soudobé terapie podporující srážení krve často zahrnují lidské krevní destičky, se kterými to nebývá jednoduché. Jsou drahé, nevydrží dlouho a je nutné je uchovávat v chladu, což pochopitelně dost omezuje jejich dostupnost na bojišti pod palbou anebo uprostřed běsnících živlů nějaké katastrofy. Vědci už pár let pracují na syntetických krevních destičkách, na Washingtonské univerzitě ale zkusili něco trochu jiného. Jejich přípravek pro srážení krve nespolupracuje přímo s krevními destičkami, ale s proteinem fibrinem, který vystužuje vznikající krevní sraženinu.

Badatelé se inspirovali dalším lidským proteinem, zvaným faktor XIII, který během procesu srážení krve slepuje vlákna fibrinu k sobě. Polymer PolySTAT dělá totéž a ještě k tomu nabízí zajímavé výhody. Enzymy, které v lidském těle napomáhají procesu hojení, totiž zároveň rozplétají vlákna fibrinu a rozpouštějí krevní sraženiny, i když je na to někdy ještě moc brzo. Když krevní sraženině vystužuje polymer PolySTAT, tak sraženina těmto příliš horlivě hojivým enzymům odolává.

University of Washington, Science Translational Medicine