Jak najdeme exoplanetu pomocí změn v pohybu mateřské hvězdy?

17.11.2015 - Michal Švanda

Změn v pohybu mateřské hvězdy využívají dva způsoby detekce extrasolárních planet, a sice metoda radiálních rychlostí a astrometrická metoda. Obě vycházejí z nepřesného tvrzení, že „planety obíhají kolem Slunce“. Ve skutečnosti však planety krouží kolem společného těžiště systému a stejně se chová i Slunce, respektive jiná hvězda v případě exoplanet.

Pravdou je, že ve Sluneční soustavě se těžiště systému po většinu doby nachází uvnitř Slunce, přesto kolem něj naše hvězda „poskakuje“. Pokud se na takový pohyb díváme ze směru kolmého na oběžnou dráhu planety, pak planetu sice nepozorujeme, avšak cyklicky poskakující hvězdu v optimálních případech zachytit můžeme. A právě v tom spočívá astrometrická metoda, jejímž cílem je přesně měřit polohu hvězd na obloze a sledovat v jejich pozicích periodické trendy pocházející od periodicky obíhajících planet. Pokud však systém sledujeme ze směru roviny oběhu planety, zůstává uvedený pohyb nepozorovatelný.

Hvězda však představuje zdroj mnoha spektrálních čar, jejichž vlnová délka se periodicky mění s pohybem stálice kolem těžiště. Pokud se hvězda pohybuje k nám, posouvají se spektrální čáry „do modra“, pokud od nás, tak „do červena“. Uvedené posuvy se přitom opět periodicky mění. Na tomto principu pak staví spektroskopická metoda, přičemž čím je planeta hmotnější a čím blíže mateřské hvězdě se nachází, tím výrazněji stálicí „cloumá“, a je tedy astrometrickou i spektroskopickou metodou snáze detekovatelná.

Tajemství vesmíru 3/2015