Jak najít na zemi meteorit?

15.09.2018 - Michal Švanda

<p>Meteorit je na rozdíl od pozemských kamenů výrazně těžší a má ohlazené hrany. Černý kámen na snímku je meteorit <strong>Almahata Sitta</strong>, který v roce 2007 dopadl v severním Súdánu. Fragment má v průměru asi 4 centimetry.</p>

Meteorit je na rozdíl od pozemských kamenů výrazně těžší a má ohlazené hrany. Černý kámen na snímku je meteorit Almahata Sitta, který v roce 2007 dopadl v severním Súdánu. Fragment má v průměru asi 4 centimetry.

Jako meteorit označujeme zbytek po jasném meteoru (světelném atmosférickém jevu), který přežije průlet atmosférou a dopadne až na Zemi. V pravém slova smyslu se tedy jedná o „kámen z vesmíru“. Jeho prapůvodcem je nejčastěji úlomek (meteoroid) některé z planetek, jichž se v naší soustavě nachází nepočítaně. Objekt čelí v zemském ovzduší doslova pekelným podmínkám: Třením při vysoké rychlosti se jeho povrch prudce ohřívá a odpařuje, a drtivá většina těles proto průlet nepřežije.

TIP: Usmrtil indického řidiče skutečně meteorit? Bylo by to nejspíš poprvé v historii

Poznat meteorit však není snadné: V důsledku tavení je hladký, tmavý a sklovitý, a připomíná strusku z vysokých pecí. Bezprostředně po pádu je horký, postupně ovšem chladne. Definitivně lze o vesmírném původu kamene rozhodnout až na základě mineralogické analýzy v laboratoři. Jiným způsobem meteorit bezpečně nepozná ani odborník, natož náhodný nálezce.