Jak ochránit astronauty? NASA simuluje galaktické kosmické záření na Zemi

Simulátor galaktického záření pomáhá vyvíjet ochranné prostředky a materiály pro budoucí vesmírné lety a základny

22.05.2020 - Stanislav Mihulka

Když se astronauté vydávají dál od Země, přestane je chránit magnetické pole naší planety. Od té chvíle jsou vystaveni vyšším dávkám škodlivého záření, které přilétá nejen od Slunce a zdrojů v Mléčné dráze, ale z nemalé části také z vesmíru mimo naši galaxii. Toto „galaktické“ kosmické záření tvoří hlavně vysokoenergetické protony, což jsou vlastně ionty vodíku a ionty těžších prvků – helia, kyslíku, uhlíku nebo železa.

Vysokoenergetické ionty galaktického záření mohou proniknout oblekem a kůží astronautů, až do jejich buněk, kde mohou poškodit DNA. Působení galaktického záření na dlouhodobých vesmírných misích tím pádem může vést ke zvýšenému riziku nádorových onemocnění a dalších závažných chorob, včetně nemoci z ozáření.

Ochrana astronautů

Vědci pochopitelně chtějí astronauty co nejlépe ochránit. Proto odborníci výzkumného centra NASA Langley Research Center před pár lety vybudovali pozemní simulátor galaktického kosmického záření. Nachází se v laboratoři NASA Space Radiation Laboratory (NSRL), která je součástí zařízení Brookhaven National Laboratory.

TIP: Čeká na astronauty letící k Marsu demence kvůli kosmickému záření?

Tento simulátor dokáže podle potřeby měnit intenzitu a složení simulovaného galaktického záření. Díky tomu je teď možné detailně a věrohodně testovat různé materiály a typy ochrany před takovým zářením a zlepšovat ochranu astronautů v kosmickém prostoru. Právě tento simulátor galaktického záření bude pomáhat navrhovat konstrukce prvních základen na Měsíci a na Marsu, které musí dostatečně ochránit své obyvatele.