Jak omezit elektronický odpad? Výrobou mikročipů ze dřeva

29.05.2015 - Stanislav Mihulka

Vědci vyrobili biologicky rozložitelný substrát pro mikročipy z celulózních nanovláken, která se získávají ze dřeva

Elektronika velmi rychle stárne a z elektronického odpadu se stává veliký problém. Vědci se proto poohlížejí po materiálech na výrobu polovodičových čipů, které by se biologicky rozložily na skládce.

Zní to trochu bláznivě, ale řešením velké části problému s elektronickým odpadem by mohlo být dřevo. Ne že by se mikročipy vyřezávaly z pařezu, ale vědci je dokázali vyrobit z průsvitného materiálu zvaného Cellulose NanoFibrils (CNF), tedy z celulózních nanovláken. Přesněji řečeno udělali z nich substrát pro výrobu čipu, který ale představuje velkou část výsledného čipu.

Celulózní nanovlákna se přitom vyrábějí přidáním vody do materiálu s vysokým obsahem celulózy, což typicky bývá dřevěný odpad z papírny nebo pily. Ze vzniklé směsi se pak vytvoří gel, v němž se vlákna dřevěné hmoty rozdělí na celulózní nanovlákna. Gel se nakonec vysuší a vzniklý materiál se použije jako substrát pro výrobu mikročipu. Narozdíl od tradičních substrátů vyráběných z ropných produktů je tenhle substrát biologicky rozložitelný a ještě navíc je ohebný, což ho předurčuje k využití v ohebné elektronice.

University of Wisconsin-Madison, Nature Communications