Křemíkové nanoostny jsou skvělé k přeprogramování živých buněk

01.04.2015 - Stanislav Mihulka

Nanoostny z křemíku proniknou do živé buňky a vstříknou do ní genetický materiál. Nová nanotechnologie by mohla nalézt široké uplatnění v medicíně

Vědci už dlouho pracují na tom, aby do živých buněk dostali DNA s požadovanou genetickou informací. Za tu dobu se objevila řada různých, více nebo méně úspěšných metod. Stále je ale co zlepšovat.

Tým, který vedli odborníci Královské univerzity v Londýně, nedávno vymyslel zajímavou nanotechnologii, která umožňuje dostat do buněk genetický materiál pomocí biologicky rozložitelných křemíkových nanoostnů. Nanoostny proniknou skrz buněčnou membránu a propašují dovnitř slušné množství DNA, která pak zařídí potřebné přeprogramování buňky. Nanoostny se za dva dny po použití rozloží na neškodné látky. Je to docela jednoduché řešení, ale funguje to.

Přeprogramování buněk pomocí nanoostnů by mohlo mít velkou budoucnost. Vědci si umějí představit třeba důmyslné obvazy s těmito nanoostny, které se budou používat k léčbě těžkých popálenin. Nanoostny by v takovém případě přeprogramovaly buňky pokožky pacienta, aby netvořily jizvy, ale zdravou kůži. Podobné vychytávky by mohly pomoct při transplantacích orgánů i v mnoha dalších případech.

Imperial College London, Nature Nanomaterials