Jak rychle může na planetě vzniknout život?

Jak rychle se na vhodné planetě může zrodit život? Příklad naší domovské planety naznačuje, že jde o překvapivě velmi rychlý proces.

25.03.2023 - Michal Švanda

Když se v roce 1995 podařilo objevit první planetu kroužící okolo jiné hvězdy hlavní posloupnosti než kolem Slunce, otevřela se celá nová astronomická disciplína. Dnes díky systematickým pozorovacím projektům známe přes pět tisíc extrasolárních oběžnic a další dva tisíce čekají na potvrzení. Otázka, zda některá z nich hostí život, je zcela namístě – s čímž souvisí nutnost odhadů, jak rychle se na vhodné planetě může zrodit život. V současnosti máme bohužel k dispozici jen jediný vzorek, na němž lze provádět seriózní výzkumy, a sice Zemi.

TIP: Jak stará je Země? Jak se určovalo její stáří a proč je to tak těžké?

Životní formy existovaly na naší planetě s jistotou již před 3,8 miliardy let, a podle některých studií se možná objevily dokonce už před 4,3 či 4,4 miliardy roků – což by ovšem znamenalo, že se jednoduchý život vyvinul extrémně rychle. Trvalo však mnohem déle, než se posunul ke komplexním organismům, jaké pozorujeme dnes. Vědci se domnívají, že jednoduché životní formy mohou být ve vesmíru běžné, ale komplexní a inteligentní již nikoliv.