Jak se bránit dopadům meteoritů: Evropa chystá plán obrany

15.01.2015 - Martin Reichman

Čeljabinský meteor, který před rokem způsobil poměrně rozsáhlé škody, vystrašil vědce natolik, že chystají plán obrany

Každý, kdo viděl film Armagedon ví, že meteority jsou nebezpečné. Již během loňského léta proto NASA sestavila mapu potenciálně nebezpečných objektů, ve které jsou zahrnuty všechny nebezpečné objekty větší než 140 metrů. Špatnou zprávou je, že těchto potenciálně nebezpečných těles se v blízkosti Země nachází více než 1 400. Naopak dobrou zprávou je, že minimálně pro příštích 100 let se nemáme čeho bát.

Evropa chystá plány

V klidu ale rozhodně není Evropská vesmírná agentura, která nedávno zorganizovala dvoudenní setkání odborníků, na kterém se probíraly možnosti obrany před dopadem nebezpečných meteorů a dalších objektů. ESA na rozdíl od americké agentury věnovala pozornost i objektům výrazně menším, Čeljabinský meteor totiž v době vstupu do atmosféry měřil jen 19 metrů.

Odborníci se na setkání shodli na tom, že vzhledem k velkému množství proměnných (různá velikost, rychlost, hmotnost, složení a rychlost dopadu), není možné jednoznačně předpovědět následky dopadu, za klíčový ale považují časový úsek 30 dnů až 1 hodiny před potenciálním dopadem.

Po zkušenostech z Čeljabinsku vědci doporučují nezdržovat se v blízkosti oken a přesunout se do bezpečných částí budov. Odborníci nyní budou připravovat seznam doporučení, jak se chovat v případě blížícího se meteoru, či jiného vesmírného objektu. Podobný manuál existuje například pro varování před tornády.

• Zdroj fotografií: NASA, Wikimedia