Jak se měří rychlost přibližování nebo vzdalování hvězd a galaxií?

30.04.2014 - Michal Švanda

K měření složky rychlosti kosmického objektu ve směru k pozorovateli, tzv. radiální složky, se využívá Dopplerův jev, fyzikální princip, jejž zveřejnil Christian Doppler v roce 1842 v Praze. Jev vychází z posunu frekvence vysílače skládáním rychlostí signálu a vzájemné rychlosti vysílače vůči přijímači (pozorovateli). Pohybují-li se objekty od sebe, registrovaná frekvence signálu klesá, vlnová délka se prodlužuje.

V astronomickém kontextu světelných zdrojů se spektrální čára, na níž vzdálený objekt vysílá elektromagnetické vlnění, posouvá do „červenější“ oblasti spektra oproti své klidové pozici (rudý posuv). Naopak přibližující se objekt má registrovanou frekvenci bližší, světlo astronomických objektů se tedy posouvá „do modra“.