Jak se správně postarat o tank T-34

29.10.2015 - Milan Kopecký

V roce 1943 vznikl v Novochopersku čs. tankový prapor, který byl v následujícím roce na Ukrajině reorganizován na tankový pluk, respektive tankovou brigádu, jejíž příslušníci v květnu 1945 dorazili do Prahy. Jak se starali o své obraněnce?


Reklama

Jestliže bojové vozidlo přestálo boj bez újmy, stačilo doplnit palivo, střelivo, a byl-li na to čas, osádka vyčistila hlaveň kanónu a hlavně kulometů. Kanón čistil většinou nabíječ nebo střelec pomocí vytěráku sestaveného z několika tyčí, vezených ve schránce na levém blatníku.

Údržba po boji

Řidič-mechanik promazal vodní čerpadlo a opět prověřil všechny šroubové spoje, které bylo nutné kontrolovat. Někdy upravil i napnutí pásů podle toho, jakým terénem se tank pohyboval – při jízdě po tvrdém povrchu byly pásy napnuty více, při překonávání měkčích ploch, jako například bahno či písčitá půda, se pásům dala jistá vůle. Vlastní napínání se provádělo přes excentrický mechanismus napínacího kola, jenž se ovládal přes šnekový převod šroubem umístěným na čelním pancíři. Tankisté zbavovali svůj stroj také nečistot i různých trosek, kterými se „téčko“ v průběhu dne znečistilo při průjezdu rozbahněným terénem či skrz zdi, nebo dokonce i celé budovy.

Nejméně oblíbenou činností bylo zdlouhavé čištění článků pásů, v nichž se nezřídka nacházely i zbytky uniforem včetně částí těl nepřátelských vojáků. Proto byla starost o pásy svěřována zejména těm, kteří se předtím dopustili například nějakého drobnějšího prohřešku.

Pokud tank utrpěl menší poškození nebo uvázl v terénu, dokázala si osádka v řadě případů pomoci sama. Tankisté zpravidla vyměňovali prasklé články pásů či napnuli pás zcela přetržený, provedli záměnu drobných součástek, které měli k dispozici ve schránce s náhradními díly (žárovky, pojistky, drobné díly motoru). K opravě elektroinstalace byla v tanku k dispozici i letovací lampa.

V případě, že vozidlo uvázlo v terénu, mohla osádka pomocí ocelových lan, dřevěného trámce a mnohdy i dalších improvizovaných prostředků provést samovyproštění. S vytažením tanku z terénní pasti mohlo pomoci, pokud se nacházelo v blízkosti, i další vozidlo. Tehdy se použila dvojice ocelových lan upevněných za tažné háky na pancířích tanků. Z praktických důvodů se lana nezapojovala rovnoběžně, ale křížem.

Když poškození či závadu na tanku nedokázala osádka odstranit sama, objevila se u poškozeného vozidla pojízdná tanková dílna, kterou disponoval každý ze tří tankových praporů brigády. Kromě toho měla brigáda i vlastní rotu technické obsluhy s dalšími speciálními vozidly – se zbrojní dílnou a s pojízdnou elektrosvářečkou.

Dílenská vozidla, zkonstruovaná většinou na bázi nákladního automobilu GAZ-AA nebo ZIS-5, byla v některých případech vybavená i skládacím jeřábem o nosnosti dvě tuny, což společně s vhodným provedením příslušných konstrukčních uzlů „třicetčtyřky“ zaručovalo i možnost výměny motoru či kanónu v polních podmínkách. Motor V-2 totiž váží asi 950 kg a hlavní výzbroj tanku, kanón ZIS-S-53 asi 1 150 kg (bez demontovatelného pancéřového štítu).

Jak zacházet s tankem

 V přepise pokynů řidiči-mechanikovi z vozidlové knihy tanku T-34/85 výrobní číslo 4120662 osádky četaře Jiřího Porazíka vedené v únoru a březnu 1945 se uvádí:

Řidiči, pamatuj!

1  Zastavil jsi motor – máš vypnutý přívod paliva?

2  Držíš-li spoušť startéru déle než 5 vteřin – zkazíš startér!

3  Po spuštění motoru pusť spojku!

4  Prohříváš-li motor při malých obrátkách – máš zavřeny a přikryty všechny žaluzie?

5  Mažeš vodní pumpu po každé hodině?

6  Nevyjížděj s tankem, pokud teplota vody a oleje nedosáhne 40–50°C a tlak oleje 6–9 atm.

7  Rozjížděj se z místa malou rychlostí a pomalu spouštěj spojku!

8 V ypínáš dvakrát spojku, řadíš-li z nižší rychlosti na vyšší – dáváš meziplyn, řadíš-li z vyšší rychlosti na nižší?

9 Dohlížíš při jízdě na kontrolní přístroje?

10  Prohlédl jsi pojezdovou skupinu při zastávce na pochodu – hlásil jsi stav tanku svému veliteli?

11  Přehřál jsi motor? Nezastavuj jej, nech jej ochladnout při nízkých obrátkách!

12  Jdeš spát? Máš v pořádku stroj – dotáhl a promazal jsi vše, doplnil jsi PHM?

13  Máš svůj tank vždy čistý?

14  Pokud máš svůj stroj vždy v pořádku a můžeš se naň v boji spolehnout, pak svůj úkol splníš!

15  Kdy jsi naposledy čistil filtry?

16  Pamatuj, že svou liknavostí ničíš státní majetek a vedeš do záhuby své kamarády!

Co se zničeným tankem

Nejhorším případem bylo zničení tanku a smrt osádky či její části. Mrtvé jejich spolubojovníci pohřbívali na místě, kde zahynuli, nebo v bezprostředním okolí, ale polohy jejich hrobů velitelé rot zanášeli do plánků, sloužících k pozdější exhumaci těl, která pak putovala na vojenská pohřebiště.

Na zničený tank vypracoval technik roty či praporu odpisový protokol, v němž uvedl podrobnosti, za jakých okolností ztráta vozidla nastala (datum, místo čas, druh bojové akce), a připojil schéma vozidla s polohou fatálních zásahů (zde určil ráži, druh zbraně a vzdálenost, ze které protivník pálil), doplněné plánkem polohy vraku.

Celý článek Milana Kopeckého o každodennosti příslušníků 1. čs. samostatné tankové brigády v SSSR si můžete přečíst v časopise II. světová 6/2013   

Reklama

  • Zdroj textu:

    II. světová 6/2013

  • Zdroj fotografií: VHÚ Praha (fotoarchiv)



Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Nejdražší kartička Pokémon TCG se loni prodala v přepočtu za neuvěřitelných 8,2 milionu korun. (ilustrační foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Dostupnost kyslíku bude pro pilotované vesmírné mise klíčová. (foto: NASACC0)

Vesmír

Vydáte-li se do národního parku Inthanon v severním Thajsku, zastavte se ve vesnici Ban Khun Klang. U ní najdete botanickou zahradu věnovanou stromovým kapradinám. (foto: © Topi Pigula - se souhlasem k publikování)

Příroda

(ilustrační foto: Wikimedia Commons, Satyamon1993CC BY-SA 4.0)

Věda
Zajímavosti

Evropští lídři 50. let - Richard hrabě von Coudenhove-Kalergi (zcela vlevo) býval označován jako prorok či velvyslanec Evropy. (foto: Wikimedia Commons, van Duinen (Anefo), CC0 1.0)

Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907