Jak se vyhnout mořským bouřím? Pošlete loď tunelem!

23.04.2013 - Jan Fiala

Nově vydaný norský národní přepravní plán obsahuje na první pohled bláznivou myšlenku postavit 1,800 kilometru dlouhý vodní tunel, nebo snad podzemní kanál, pro velké námořní lodě.

<p>Aktuální australská výprava žlutých trabantů je prý tím nejdrsnějším, co tato vozidla zažila. Na druhou stranu pečené klokaní ocasy jsou prý lahůdka.</p>

Aktuální australská výprava žlutých trabantů je prý tím nejdrsnějším, co tato vozidla zažila. Na druhou stranu pečené klokaní ocasy jsou prý lahůdka.


Reklama

Nejde sice o první lodní tunel v dějinách (ten pochází už z roku 1679 a je součástí Francouzského Canal du Midi, který spojuje Atlantik se Středozemním mořem), ale poprvé by tunelem měly proplouvat opravdu velké lodě s výtlakem až 16 000 tun. Dno tunelu bude 12 metrů pod hladinou.

Poloostrov Stad je velice nebezpečnou oblastí norského pobřeží. Od roku 1945 v okolních vodách zahynulo při 46 nehodách celkem 33 lidí. Když norská vláda sečetla ekonomické výhody pro mořeplavce se snížením rizika, došla k závěru, že se tunel vyplatí postavit, a tak by se měl začít stavět už v roce 2018 a mohl by být dokončen už o čtyři roky později.

Reklama

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Wikipedia, Skipstunnel.no, Maritime Connector

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Ivanov byl rozhodnutý oplodnit ženy šimpanzím spermatem bez toho, že by jim prozradil, oč jde.

Zajímavosti

Kavachi je jednou z nejaktivnějších podvodních sopek Tichého oceánu.

Věda
Historie

Sugestivně tvarovaná reflexní mlhovina IC 2118 ze souhvězdí Oriona, zcela pochopitelně známější pod názvem Hlava čarodějnice, září především odraženým světlem hvězdy Rigel, kterou upřeně „sleduje“.

Vesmír

Srovnání velikostí sovětských obrněnců v památníku v pevnosti Brest. Zleva SU-100, T-44, T-34/85 a ISU-152.

Válka

Před 130 až 115 tisíci lety zase na našem území panovalo vlhké středomořské podnebí. Hladina moře v té době stoupla natolik, že se ze Skandinávie stal ostrov.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907