Jak se vytváří akreční disky?

04.10.2015 - Michal Švanda

Akreční disky obklopují celou řadu vesmírných těles. Od zárodků hvězd po černé veledíry v centrech galaxií. Akreční disk se utvoří, pokud se v okolí rotujícího objektu nachází dostatek materiálu, který je v gravitačním dosahu centrálního objektu. Materiál z akrečního disku dopadá po spirále na těleso ve svém středu a stává se pak jeho součástí. Při tomto pohybu se uvolňuje potenciální energie materiálu, přeměňuje se na jeho vnitřní energie a materiál se ohřívá, takže se stává zdrojem tepelného záření.

Kolem objektů se strmou změnou gravitačního potenciálu (např. u černých děr) se zahřívá na velmi vysoké teploty, takže se stává až zdrojem rentgenového záření. Dlužno podotknout, že za vysokoenergetické nebo naopak rádiové záření jsou odpovědné i netepelné jevy probíhající v magnetických polích, která se zde očekávají.

Zatímco materiál se pohybuje směrem dovnitř, jeho moment hybnosti musí „téci“ směrem ven. Tento proces probíhá mnoha fyzikálními mechanismy a je stále předmětem aktivního výzkumu. Materiál v disku také složitě interaguje se zářením centrálního tělesa a také se zářením padajícího materiálu. V systému se ustaví taková geometrická konfigurace disku, která je v rovnováze se zářením.

Tajemství vesmíru 12/2014