Jak si vydělat 300 tisíc ležením v posteli? Pracujte pro NASA

30.09.2015 - Martin Reichman

Padesátka dobrovolníků musela v rámci experimentu NASA strávit 70 dnů v posteli. Odměnou jim bylo 18 tisíc dolarů

Pracovat pro NASA se rozhodně vyplatí. V rámci svých experimentů americká vesmírná agentura najala 54 dobrovolníků, kteří museli 70 dnů zůstat v posteli. Odměna? 18 tisíc dolarů, tedy zhruba 440 tisíc korun.

Přijde vám to jako práce snů? Ne tak docela. Síto NASA bylo neúprosné, k experimentu se přihlásilo 25 tisíc uchazečů. Vybraní kandidáti museli podstoupit důkladné vyšetření a stejně důkladně byl zmapován i zdravotní stav jejich příbuzných. Dobrovolníci museli 70 dnů skutečně ležet, a to i během jídla a pochopitelně také během vyměšování. Postel, na které dobrovolníci experiment trávili, snímala 24 hodin denně kamera. Aby toho nebylo málo, postel byla skloněná v negativním úhlu -6° směrem k hlavě.

Bolestivá zkušenost

Drew Iwanicki, který se experimentu zúčastnil, svou zkušenost popsal jako nejdelších 70 dnů svého života. Musel dodržovat velmi přísnou dietu a také pravidelný spánkový režim – večerka byla v 22 hodin, budíček v 6 ráno. „Schrupnout si“ přes den bylo pochopitelně zakázáno. Jedinou povolenou zábavou byl notebook umístěný ve speciálním držáku nad postelí a také knihy. V omezené míře byly dovolené některé protahovací cviky, prováděné pochopitelně vleže.

Poloha s hlavou níž než tělo a nohy byla prý velmi nepříjemná, zejména v prvních dnech experimentu. Později si na nezvyklou polohu tělo zvyklo. I tak se ale u dobrovolníků kvůli hromadící se krvi objevovaly bolesti hlavy a bolesti páteře. Přestože dobrovolníci měli možnost experiment předčasně přerušit, všech 54 účastníků prý vydrželo až do konce.

I přes náročnost experimentu šlo o poměrně lukrativní záležitost. Dobrovolníci si za 70 dnů vydělali po zdanění přibližně 13 tisíc dolarů, což představuje zhruba 310 tisíc korun.

nextshark.com