Jak stará je Země? Metody, jak určit její stáří

27.12.2014 - Michal Švanda

Zdá se to možná podivné, ale vědci dokážou stanovit stáří Země až s nevídanou přesností. Nejčastěji udávaná hodnota zní 4,54 miliardy let s chybou pouhých 50 milionů let. Důležité kameny v hádance týkající se věku naší planety představují jednak pozemské horniny, ale také horniny a nerosty dopravené lidmi z Měsíce a též meteority, které Zemi neustále bombardují.

K základním používaným metodám patří radiometrické datování: staví na srovnání množství přirozeně se vyskytujícího radioaktivního prvku s jeho produkty rozpadu a na znalosti konstant poločasů rozpadu rozpadové řady. Poločas rozpadu pak představuje čas, za který se radioaktivně rozpadne právě polovina původního množství vzorku, přičemž lze jeho hodnotu velmi přesně měřit v laboratoři.

Pro úspěšné datování však potřebujeme nalézt staré horniny, což není jednoduché, neboť zemská kůra podléhá neustálým přeměnám v důsledku tektonických procesů. Některé oblasti, tzv. štíty, ovšem leží mimo tektonicky aktivní oblasti, tudíž se v nich uchovaly ty nejstarší horniny. Nejstarší známou horninu nalezenou na Zemi představuje skalní výchoz Acasta Gneisses v kanadském štítu, jehož stáří dosahuje 4,03 miliardy let.

Australští vědci pak nedávno oznámili nález zirkonového krystalu, který pochází z doby před 4,3 miliardy let. Materiál dovezený z Měsíce, jenž vznikal společně s naší planetou, obsahuje minerály staré až 4,5 miliardy let. A konečně známý arizonský meteorit, zvaný též Barringerův, je starý asi 4,53–4,58 miliardy let. Jeho stáří pak odpovídá teoretickým představám o době zrodu Sluneční soustavy, a tedy i naší Země.

Tajemství vesmíru 4/2014